Hvad kan jeg lære?

Her nogle eksempler på hvad tidligere kursister har oplevet:

Gitte kan ikke få hesten til gå med. Den stopper hele tiden op. Vi snakker om hendes kropssprog, og om hendes egen tro på at kunne lede hesten frem mod keglen. “Du skal selv tro på at opgaven er realistisk, og du skal vise hesten, at den trygt kan følge dig” – siger jeg til hende. Gitte arbejder med sit kropsprog og sin tro på at kunne løse opgaven – og efter en stund følger hesten med hende uden at stoppe. Gitte udbrød: “Jeg kommer til at gå helt anderledes hen ad gangen på mandag”. 

Pludselig stopper hesten op og vil ikke længere følge med Martin. Vi drøfter hvilke muligheder Martin har: pisk, gulerod … ? Jeg foreslår han ændrer retning en smule og derefter går mod keglen igen. Martin flytter fokus i en anden retning, og så vil hesten gerne gå med. Martin drejer mod keglen igen, og de kommer frem som planlagt. Dette udløste en snak om hvordan vi kan håndtere fastlåste situationer.   

Keld er bange for heste, så det var en stor overvindelse for ham at gå ind i øvelserne med hesten. Det lykkes for Keld, og undervejs gennem øvelserne talte vi meget om de ubehagelige opgaver, de svære samtaler, og de skræmmende situationer i arbejdslivet. Keld brugte øvelserne med hesten til at blive bevidst om hvordan han kan tackle de svære situationer – og ikke mindst hvordan han selv kan rumme, og være i en svær situation. Pludselig blev det også legitimt for de andre ledere i gruppen at tale om situationer som er svære, og der opstod en uventet åbenhed og fortrolighed omkring dette emne.

Comments are closed